それん君のマル研ノート

それん君のメモ書き。あくまでメモ書きです。しっかりまとめられたものはnoteで発信してます。

history and class consciousness

First of all what is the subject that Georg lukacs want to put forward?

As translator says the subject that you want to mention is the difference between bourgeoisie way to recognise and the way of dialectics.(p554)

 

I am also so interested in the difference between these types of recognition and the way of dialectics.

because I don't know the difference between positivism and dialectical materialism.

 

 

According to the author the stands of Lukacs is that ..........

The way of natural science and positivism only choose some fact  from all of the construction so it can't create more general recognition.

In that as opposed to the way of recognition of Science and positivism, dialectic Stand on the way to Cover all of the fact and liberate from the relationship that fact give some components to theory like these types of directive way.

So that is to say dialectics covered all over the component of fact and recognise the fact.

 

 

 

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西马 p5~8,10

社会主义流派史片290,296~298

 

 

WE SHOULD NOT THINK THE CAPITAL IS JUST THE ANALYSIS OF COMMODITIES, IT IS ANALYSIS OF CAPITALISTIC ORDER OF PRODUCTION.

“Of course the problem can only be discussed with this degree of generality if it achieves the depth and breadth to be found in Marx’s own analyses. That is to say, the problem of commodities must not be considered in isolation or even regarded as the central problem in economics, but as the central, structural problem of capitalist society in all its aspects. Only in this case can the structure of commodity-relations be made to yield a model of all the objective forms of bourgeois society together with all the subjective forms corresponding to them.”

https://www.marxists.org/archive/lukacs/works/history/hcc05.htm

 

“The essence of commodity-structure has often been pointed out. Its basis is that a relation between people takes on the character of a thing and thus acquires a ‘phantom objectivity’, an autonomy that seems so strictly rational and all-embracing as to conceal every trace of its fundamental nature: the relation between people.”(同上)

商品構造の本質はよく指摘されている。その根底にあるのは、人と人との関係がモノの性格を帯びることによって、「幻の客観性」を獲得することであり、その自律性は、その基本的な性質(人と人との関係)のすべての痕跡を隠すほど厳密に合理的かつ全面的だ。(歴史と階級意識ルカーチ

 

“that commodity fetishism is a specific problem of our age, the age of modern capitalism. Commodity exchange an the corresponding subjective and objective commodity relations existed, as we know, when society was still very primitive.”

 

 

社会主义流派史↓

「西欧の共産党内のいくつかの理論家は中欧、西欧の革命の失敗を、プロレタリア階級の階級意識の危機に求めた。」(社会主义流派史,p290)

 

ルカーチは資本主義がプロレタリア階級の階級意識に対して行った破壊と腐蝕の最も突出すべきことは、物象化が人間の意識に浸透したことだと考えた。」(社会主义流派史,p296)

 

 

「物象化は一切の物を商品に変えるだけでなく、商品関係をある種の幻想的な客観性を持ったものに変えてしまい、そして資本主義経済のモデルの合理性が完成された。そして人間の物理的心理的な属性が発揮する一切の作用が商品生産の過程の中に組み込まれた。」(社会主义流派史,p296)

 

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西方马克思主义的政治哲学↓p6〜8,10

物象化→①生産労働の対象化②人と人との関係が物と物との関係に置き換えられる=物神崇拝、拝金主義etc..(p7, 西方马克思主义的政治哲学)

 

「この世界は人の創造的な活動において生まれたものだが、資本主義社会では人間の行為の特性が消え失せ、人間の意識と行為は人間がコントロールできないほど支配された。主観という観点から見れば、商品経済が発展しているところでは人間の活動と人間自身が、客体化され、商品になる。これらの商品は社会の規律に従い非人間的な客観性に服従する。まさに消費される商品のように人間に依存せず自ら運動する。」(西方马克思主义的政治哲学,p6)

 

 

「労働過程は抽象的、合理的で専門化された操作に分解される。これにより労働者は最終的な物に触れられず、労働は機械的な反復行為に変えられてしまう。」(西方马克思主义的政治哲学,p6〜7)

 

「物象化理論が述べていることは、機械的な大量生産の過程の中で生じた量的で計算された工程が労働者の主体的な地位と自由意志を喪失させ、資本主義的生産の中で労働者は生産力の奴隷にならねばならないという状況になる。」(西方马克思主义的政治哲学,p7)

 

 

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「In HCC, Lukács associates the ideological forms of consciousness of the capitalist society to the phenomena of reification and commodity fetishism, and to the particular reaction of each class to them (Lukács 1971b: 213, n32).」ROUTLEDGE HANDBOOK OF MARXISM AND POST-MARXISM

 

 

 

参考文献

社会主义流派史

西方马克思主义的政治哲学

ROUTLEDGE HANDBOOK OF MARXISM AND POST-MARXISM

歴史と階級意識

https://www.marxists.org/archive/lukacs/works/history/hcc05.htm